Syksyn tullen, koululaisten aloittaessa koulutietään, on Diletantinkin jälleen palattava sorvin ääreen. Mikä olisikaan parempi tapa aloittaa uusi kausi kuin syventyä hetkeksi Aku Ankan, Suomen ehkä toisiksi suosituimman viikkolehden, sisälmyksiin. Erityisesti Diletantti kiinnitti huomiota sarjakuvissa esiintyvien hahmojen ja paikkojen monilukuisiin ominaisuuksiin.
Hahmojen moninaisuusAku Ankka hahmona on erikoinen, sillä aiemmin mainitut lukuisat ominaisuudet, joita hahmolle on kertynyt, ovat usein toisiaan poissulkevia. Aku on laiska, mutta lihaksikas ja hyväkuntoinen. Aku on herkkäuskoinen, Aku on viekas. Tohvelisankari ja supersankari.
Aku on työtön margariinitehtaan pakkaaja ja kiillottaa elannokseen setänsä kolikoita olennaisesti palkatta. Kapeasta leivästään huolimatta Akulla on aina aikaa sekalaisille seikkailuille kummemmin köyhtymättä: toistuvista vararikoistaan huolimatta Aku on autoileva omakotitaloasuja. Näiden lisäksi Aku on osoittanut lahjoja melkein kaikkiin kuviteltavissa oleviin ammatteihin, aina plastiikkakirurgista helmensukeltajaksi tai yrittäjäksi. Tämä ominaisuuksien valtaisa kirjo ei suinkaan rajoitu vain Akuun, vaan lähes jokainen ankkalinnalainen saa osansa. Esimerkiksi veljenpojat on kuvattu niin orastavina terroristeina (alun perin heidät lähetettiin Akun hoiviin, koska he olivat räjäyttäneet isänsä), tunnollisina partiokenraaleina, vetelehtivinä kakaroina kuin nerokkaina pikkuaikuisina, joiden kypsyys selkeästi ohittaa Akun tai Roope-sedän. AnkkalinnaHahmojen lisäksi sekalainen seurakunta ominaisuuksia on myös itse Ankkalinnan kaupungilla. Pelkästään kaupungin sijainti on mielenkiintoinen: sen sanotaan sijaitsevan “Calisotan” osavaltiossa, joka sijaitsisi jossain Kalifornian pohjoisosissa. Toisaalta nimen loppuosa juontuu Minnesotan osavaltiosta, ja nimi valittiin tietoisesti kuvastamaan sijainnin laajaa skaalaa. Tästä johtuen Ankkalinnan ympärillä on milloin aavikkoa, milloin viinitiloja. Myös kaikki neljä vuodenaikaa esiintyvät sarjoissa, talvi jopa runsaslumisena.
Ristiriitainen sijainti sikseen, erikoisuuksia riittää senkin yli. Esimerkiksi Akun auto perustuu American Bantamin 1938-malliin, mutta Pelle Peloton pystyy melko triviaalisti kehittämään aikakoneen, unenlukulaitteen tai ikiliikkujan.
Ajan rakenne on muuttunutKenties mielenkiintoisin osa ristiriitaisista ominaisuuksista liittyy aikaan. Monet Aku Ankka-sarjakuvien erikoisista muoti- ja tekniikkaratkaisuista juontuvat varsin erikoisesta ajan jäädyttämisen kuviosta. Yleisesti varhaisen vaiheen Disneyn tuotteisiin perehtyneet huomaavat että into valkeisiin hanskoihin, nilkkureihin ja vastaaviin perustuu Walt Disneyn henkilökohtaiseen 1890-luvun fanitukseen.
Yksinään 1890-luvun ratkaisujen korostus ei vielä juuri jäisi mielenkiintoista sivujuonnetta suuremmaksi huomioksi, mutta 1950-luku tunkee oman lusikkansa soppaan. Carl Barks nimittäin aikoinaan sijoitteli oman aikansa elementtejä sarjakuviinsa, jotka jäivät suuresti elämään myöhempien piirtäjien ja kirjoittajien kautta. Kuitenkin, uusien lukijoiden toivossa aina silloin tällöin ilmestyy tarina, joka eksplisiittisesti julistaa vuoden joksikin tarkaksi, usein merkittävästi 50-lukua myöhemmäksi. Kaikki tämä yhdessä tarkoittaa, että Ankkalinna on samaan aikaan pysähtynyt kahteen eri aikakauteen samalla, kun aika jatkaa kulkuaan. Jälkimmäinen antaa omia erikoisuuksiaan esimerkiksi siten, että Roope Ankan sanotaan rikastuneen Klondiken kultaryntäyksessä (1896-1899), joten hahmosta tulee jatkuvasti aina vain vanhempi. Mitäs sitten?Kun nyt kerran on todettu, että aikaa, sijaintia ja ominaisuuksia myöten Aku Ankan maailma on täynnään erikoisia ominaisuuksia, osa toisiaan poissulkevia, luonnollisesti herää kysymys, mitä se kaikki sitten tarkoittaa. Suoraan sanoen, se tarjoaa melko mielenkiintoisen tilanteen tarinan kirjoittajaa ajatellen. Aku Ankan hahmo ja maailma sisältävät niin paljon ominaisuuksia, että yksittäisiä, määrittäviä lukuunottamatta hahmoilla ei oikeastaan ole ominaisuuksi.
Mitä se puolestaan tarkoittaa, on että kaikki ominaisuudet voidaan iskostaa hahmoihin tai kaupunkiin, ja ne toimivat silti. Akun ei ole tarkoituskaan olla koherentti hahmo, vaan arkkityyppi, joka voidaan sijoittaa haluttuun tilanteeseen. Vaikka Disney kontrolloi tarinakuvioita melko jyrkästikin, lopulta tilanne on sama. Kieltämättä tämä tarkoittaa myös, että minkään yhtenäisen narratiivin, juonen tai taustatarinan luominen on liki mahdotonta, vaikka moni on sitä yrittänytkin. Tämä toki lienee jossain määrin tarkoituskin, jotta hahmoja voisi käyttää ns. hamaan tulevaisuuteen asti. Diletantti on jo aiemmin vuonna pohtinut, millaisia ongelmia tarinan jatkuminen ikuisesti tuottaa, joten niistä ei tarvinne liikaa muistuttaa. Aku Ankka maailmoineen voisi kuitenkin olla yksi vastaus pohdintaan hahmojen juonen jatkumisesta ikuisuuteen. Onko väliä, että ikuinen jatkuvuus tuottaa ongelmia? |