Lentäminen on niin passé - ei kai kukaan enää lennä? Pitää sulloutua metallipurkkiin, jossa ei saa nousta edes paikaltaan kuin korkeintaan vessaan. Lentämällä hurauttaa toki nopeasti lentokentältä toiselle, mutta entä kaupunkeihin ja maaseudun kyliin, joissa kaikki elämä on? Samalla rahasi valuvat firmoille, joiden toiminnan ytimessä on ympäristön tuhoaminen.
Junalla sen sijaan pääset kaupungin keskusta toiseen ja välillä voit pysähtyä maaseudun pikkukylissä. Matkalla voit syödä paikalla valmistetun maittavan aterian oikeilla aterimilla oikeassa pöydässä, jossa on oikea kankainen pöytäliina. Lähestyessäsi määränpäätäsi tiedät jo miltä siellä näyttää, olethan katsellut maisemaa ikkunasta! Ja kaikki tämä ilman yleetöntä luonnontuhoa! Miten sitten matkustaa Eurooppaan lentämättä? Miten pääsee ikuiseen kaupunkiin maata pitkin? Diletantti selvitti junailun salat ja kertoo parhaat vinkit raiteilla. Etelä-Suomesta lähtiessä kannattaa käytännössä aina ensin kulkea Ruotsin ja Tanskan kautta Hampuriin, sillä se on nopein ja yleensä edullisin reitti. Baltian läpi kulkeminen junalla on hitaanpuoleista eivätkä junat ole kovin mukavia - toisaalta balttibussilla pääsee melko nopeasti ja edullisesti itäiseen Keski-Eurooppaan. Kolmas vaihtoehto on lähteä laivalla Helsingistä Saksaan, mutta laivamatka on hidas (yli 30 h), tylsä ja kallis.
Hampurista avautuukin sitten koko Euroopan rataverkko. Hampurista pääsee yhdellä matkapäivällä (10 h) Pariisiin, Zürichiin, Berliiniin, Varsovaan, Prahaan, Müncheniin, Lontooseen ja Brysseliin. Kahdessa matkapäivässä pääsee Välimeren rannalle, Balkanille ja jopa EU:n ulkopuolelle!
Matka kannattaa suunnitella etukäteen hyvin, mutta varautua muuttamaan suunnitelmiaan. Kiinnostavaan kaupunkiin matkan varrella voi pysähtyä päiväksi tai jos juna perutaan, on hyvä tietää mitä muita reittejä on tarjolla. Matkan suunnitteluun InterRail-organisaatio tarjoaa aika hyvän offline-käytettävän Rail Planner -appin puhelimeen. Nettisivujen reittiopas on sekin ihan kelvollinen. Artikkelin kuvissa on esitetty esimerkinomaisia reittisuunnitelmia yleisimpiin matkakohteisiin Euroopassa. Kaikki Diletantin reitit alkavat kulkemalla Ruotsin ja Tanskan läpi Hampuriin tai Flensburgiin, Saksan ja Tanskan rajalle. Paluumatkalla saman reitin voi halutessaan kulkea hitaammin, jolloin ehtii pyörähtää myös vaikkapa Kööpenhaminassa. Yleensä menomatkalla Tukholmaan kannattaa saapua aamuksi, jotta ehtii junalla seuraavaan kohteeseen illaksi. Paluu kannattaa ajoittaa niin, että ehtii iltalaivalle, ellei sitten halua viettää aikaa Tukholmassa.
Kannattaako sitten ostaa Interrail-passi vai liput erikseen joka junaan? Reilipassi on huomattavasti joustavampi, mutta erillisillä lipuilla voi joskus säästää. Ainakin jos voi hyödyntää junayhtiöiden alennuksia. Erillisissä lipuissa on kuitenkin ongelmana, että junan myöhästyessä tai peruuntuessa voi missata vaihtonsa eivätkä ostetut liput välttämättä käy seuraavaan junaan. Reilipassilla matkustettaessa reittisuunnitelmaa sen sijaan on helppo muuttaa kesken matkaa.
Reilipassillakin joihinkin juniin pitää varata paikka. Varaus on yleensä edullista (alle 10 e). Suosituimpiin junavuoroihin kannattaa varata paikka, vaikkei se olisikaan pakollista. Rail Planner suosittelee näitä, kun se on tarpeen. Interrail-passeja myy VR ja Interrail-sivustolta voi ostaa mobiilipassin puhelimeen. Alennushinnat (opiskelija, nuoriso jne.) saa vain VR:n palvelupisteiden lipunmyynnistä. Maata pitkin matkustaessa ei kannata yrittää ahnehtia liikaa. Junailu yhtä soittoa perille asti voi olla rankkaa, matkan varrella kannattaa pysähtyä, levähtää ja tutustua kaupunkeihin. Junalla ei oikeastaan mene lomalle vain päämääräänsä vaan myös kaikkiin kohteisiin matkan varrella! |