Diletantti
  • Etusivu
  • Toimitus
  • Jutut
    • Pääkirjoitukset
    • Selvitykset
    • Satiirit
    • Sepustukset
  • 2020
  • 2021

Selvitys

​Junalla Roomaan eli kuinka matkustaa Eurooppaan lentämättä

Lentäminen on niin passé - ei kai kukaan enää lennä? Pitää sulloutua metallipurkkiin, jossa ei saa nousta edes paikaltaan kuin korkeintaan vessaan. Lentämällä hurauttaa toki nopeasti lentokentältä toiselle, mutta entä kaupunkeihin ja maaseudun kyliin, joissa kaikki elämä on? Samalla rahasi valuvat firmoille, joiden toiminnan ytimessä on ympäristön tuhoaminen. 

Junalla sen sijaan pääset kaupungin keskusta toiseen ja välillä voit pysähtyä maaseudun pikkukylissä. Matkalla voit syödä paikalla valmistetun maittavan aterian oikeilla aterimilla oikeassa pöydässä, jossa on oikea kankainen pöytäliina. Lähestyessäsi määränpäätäsi tiedät jo miltä siellä näyttää, olethan katsellut maisemaa ikkunasta! Ja kaikki tämä ilman yleetöntä luonnontuhoa!

​Miten sitten matkustaa Eurooppaan lentämättä? Miten pääsee ikuiseen kaupunkiin maata pitkin? Diletantti selvitti junailun salat ja kertoo parhaat vinkit raiteilla.

Kuva Alppien vuoriston lumipeitteisistä vuorenhuipuista.
Matkalla Roomaan voi ihastella Alppeja. Rhätische Bahnin operoima Bernina Express, joka nousee peräti 2 253 metrin korkeuteen, on yksi kauneimmista reittivaihtoehtoista. Osuus Sveitsin Thusiksesta Italian Tiranoon on luokiteltu Unescon maailmanperintökohteeksi.
​​Etelä-Suomesta lähtiessä kannattaa käytännössä aina ensin kulkea Ruotsin ja Tanskan kautta Hampuriin, sillä se on nopein ja yleensä edullisin reitti. Baltian läpi kulkeminen junalla on hitaanpuoleista eivätkä junat ole kovin mukavia - toisaalta balttibussilla pääsee melko nopeasti ja edullisesti itäiseen Keski-Eurooppaan. Kolmas vaihtoehto on lähteä laivalla Helsingistä Saksaan, mutta laivamatka on hidas (yli 30 h), tylsä ja kallis.
Reittiehdotus Pariisiin: Päivä 0 17:00 Laiva Helsingistä Tukholmaan 09:45 Saapuminen Tukholmaan Päivä 1 12:21 HST 533 Kööpenhaminaan 17:21 Saapuminen Kööpenhaminaan 18:27 IC 871 Koldingiin 20:50 Saapuminen Koldingiin 20:58 IC 5768 Flensburgiin 22:07 Saapuminen Flensburgiin Yötä Flensburgissa Päivä 2 09:15 RE 21065 Hampuriin 11:15 Saapuminen Hampuriin 11:53 ICE 733 Kölniin 16:17 Saapuminen Kölniin 16:43 THA 9472 Pariisiin 20:05 Saapuminen Pariisiin
Matkalla Pariisiin voi pitää ylimääräisen välipysähdyksen Kölnissä ja käydä katsomassa tuomiokirkkoa. Reittiehdotuksen Flensburg on sympaattinen saksalainen pikkukaupunki Saksan ja Tanskan rajalla. Kaupungista tuli osa Saksaa vuonna 1864 Saksan ja Tanskan välisen Schleswigin sodan jälkeen.
Hampurista avautuukin sitten koko Euroopan rataverkko. Hampurista pääsee yhdellä matkapäivällä (10 h) Pariisiin, Zürichiin, Berliiniin, Varsovaan, Prahaan, Müncheniin, Lontooseen ja Brysseliin. Kahdessa matkapäivässä pääsee Välimeren rannalle, Balkanille ja jopa EU:n ulkopuolelle!

Matka kannattaa suunnitella etukäteen hyvin, mutta varautua muuttamaan suunnitelmiaan. Kiinnostavaan kaupunkiin matkan varrella voi pysähtyä päiväksi tai jos juna perutaan, on hyvä tietää mitä muita reittejä on tarjolla. Matkan suunnitteluun InterRail-organisaatio tarjoaa aika hyvän offline-käytettävän Rail Planner -appin puhelimeen. Nettisivujen reittiopas on sekin ihan kelvollinen.
Reittiehdotus Roomaan: Päivä 0 17:36 Juna Helsingistä Turun Satamaan 19:40 Saapuminen Turun Satamaan 20:55 Laiva Turusta Tukholmaan Päivä 1 06:30 Saapuminen Tukholmaan 08:21 HST 525 Kööpenhaminaan 13:22 Saapuminen Kööpenhaminaan 15:26 IC 397 Hampuriin 20:02 Saapuminen Hampuriin Yötä Hampurissa Päivä 2 10:24 ICE 75 Zürichiin 18:00 Saapuminen Zürichiin Yötä Zürichissä Päivä 3 10:33 EC 327 Milanoon 13:50 Saapuminen Milanoon 14:25 FR 9639 Roomaan 17:40 Saapuminen Roomaan
Hiilipäästöistään huolestunein valitsee alkumatkan reitin Turun kautta, jolloin laivamatka jää lyhyemmäksi kuin Helsingistä lähtiessä. Tämän reittiehdotuksen hiilidioksidipäästöt ovat laskentatavasta riippuen noin puolet Rooman lennon päästöistä.
Artikkelin kuvissa on esitetty esimerkinomaisia reittisuunnitelmia yleisimpiin matkakohteisiin Euroopassa. Kaikki Diletantin reitit alkavat kulkemalla Ruotsin ja Tanskan läpi Hampuriin tai Flensburgiin, Saksan ja Tanskan rajalle. Paluumatkalla saman reitin voi halutessaan kulkea hitaammin, jolloin ehtii pyörähtää myös vaikkapa Kööpenhaminassa. Yleensä menomatkalla Tukholmaan kannattaa saapua aamuksi, jotta ehtii junalla seuraavaan kohteeseen illaksi. Paluu kannattaa ajoittaa niin, että ehtii iltalaivalle, ellei sitten halua viettää aikaa Tukholmassa.
Reittiehdotus Prahaan Päivä 0 17:00 Laiva Helsingistä Tukholmaan Päivä 1 09:45 Saapuminen Tukholmaan 12:21 HST 533 Kööpenhaminaan 17:21 Saapuminen Kööpenhaminaan 18:27 IC 871 Koldingiin 20:50 Saapuminen Koldingiin 20:58 IC 5768 Flensburgiin 22:07 Saapuminen Flensburgiin Yötä Flensburgissa Päivä 2 09:15 RE 21065 Hampuriin 11:15 Saapuminen Hampuriin 12:19 ICE 709 Berliiniin 14:55 Saapuminen Berliiniin 15:16 EC 177 Prahaan 19:36 Saapuminen Prahaan
Matkalla Prahaan on helppo tehdä useampikin välipysähdys Saksassa, jossa yhteydet kaupunkien välillä ovat kattavat.
​​Kannattaako sitten ostaa Interrail-passi vai liput erikseen joka junaan? Reilipassi on huomattavasti joustavampi, mutta erillisillä lipuilla voi joskus säästää. Ainakin jos voi hyödyntää junayhtiöiden alennuksia. Erillisissä lipuissa on kuitenkin ongelmana, että junan myöhästyessä tai peruuntuessa voi missata vaihtonsa eivätkä ostetut liput välttämättä käy seuraavaan junaan. Reilipassilla matkustettaessa reittisuunnitelmaa sen sijaan on helppo muuttaa kesken matkaa.

Reilipassillakin joihinkin juniin pitää varata paikka. Varaus on yleensä edullista (alle 10 e). Suosituimpiin junavuoroihin kannattaa varata paikka, vaikkei se olisikaan pakollista. Rail Planner suosittelee näitä, kun se on tarpeen. Interrail-passeja myy VR ja Interrail-sivustolta voi ostaa mobiilipassin puhelimeen. Alennushinnat (opiskelija, nuoriso jne.) saa vain VR:n palvelupisteiden lipunmyynnistä.

Maata pitkin matkustaessa ei kannata yrittää ahnehtia liikaa. Junailu yhtä soittoa perille asti voi olla rankkaa, matkan varrella kannattaa pysähtyä, levähtää ja tutustua kaupunkeihin. Junalla ei oikeastaan mene lomalle vain päämääräänsä vaan myös kaikkiin kohteisiin matkan varrella!
Kuva Roomasta. Kuvassa näkyy tyypillisiä roomalaisia pinjapuita, joilla on tiheä latvus ja kapea runko. Taustalla näkyy Colosseum ja muita antiikin aikaisia raunioita.
Perillä Roomassa!

Ota yhteyttä! toimitus@diletantti.fi
  • Etusivu
  • Toimitus
  • Jutut
    • Pääkirjoitukset
    • Selvitykset
    • Satiirit
    • Sepustukset
  • 2020
  • 2021