Sohvaperunat, YLEn tosi-tv-sarja ihmisistä katsomassa ja kommentoimassa televisiota, on Suomen paras viihdeohjelma ja nykyisen Netflixin antiteesi. Sohvaperunat on televisiojakelun luoman yhtenäiskulttuurin hedelmä, kun taas Netflix ruokkii alakulttuureja yli rajojen.
Sohvaperunat - yhtenäiskulttuurin mukulatTänä vuonna yhdeksättä kauttaan pyörivien Sohvaperunoiden yksinkertainen konsepti perustuu jaettuihin kokemuksiin. Ohjelma kuvaa, kuinka perheet ja kaveriporukat katselevat ja kommentoivat edellisen viikon televisio-ohjelmia, tyypillisimmin tosi-tv-kattausta. Usein nämä ovat samoja ohjelmia, joita pohditaan myös iltapäivälehdissä ja kahvipöytäkeskusteluissa. Edelleen Sohvaperunat itse on jaettu kokemus, yhtenä Suomen suosituimmista televisio-ohjelmista.
Usein mediaa tarkastellessamme keskitymme liikaa sisältöön ja unohdamme viestintävälineen. ("Medium is the message" , väline on viesti, sanoisi Marshall McLuhan.) Keskittyessämme vaikkapa televisiosarjan tapahtumiin unohdamme, mikä merkitys itse televisiolähetyksellä on. Viestintävälineen merkitys muuttuu kuitenkin Sohvaperunoita tarkastellessa ilmeiseksi. Sohvaperunat on televisiota televisiosta, mutta katsottavien sarjojen tapahtumat ovat toissijaisia: sarjoja ei referoida, vaan fokus on katsojissa. Seuraamme, miten samassa tilassa fyysisesti olevat ihmiset jakavat televisiokokemuksen siitä yhdessä keskustellen ja toisaalta miten seurueet satojen kilometrien päässä toisistaan jakavat samat kokemukset television välityksellä. Sohvaperunoissa harvinaisesti sekä välineen että sisällön viesti on sama: jaettu katsomiskokemus. Televisio on ollut perinteisesti sidottu televisiokanavien kantamaan ja ohjelmakartan määräämään aikatauluun. Vielä ennen 1960-lukua liki kaikki televisiolähetykset olivat suoria teknologisten rajoitusten takia. Ainoa tapa lähettää nauhoitteita oli kuvata niitä televisiokameralla valkokankaalta. Sohvaperunoiden hetkellisyys ja paikallisuus ovat suoraa perua näköradioaaltojen fysikaalisista ominaisuuksista ja television vuosikymmeniä vanhoista käytänteistä. Tämä sama pätee moneen muuhunkin televisio-ohjelmaan, vaikka Masked Singer Suomeen: lopulta merkittävää sarjassa eivät olleet siinä esitetyt laulut tai sen voittaja, vaan keskustelu, spekulaatio ja arvailu. Taas itse sisältö oli toissijaista, ja olennaisempaa oli jaettu kokemus. Televisio luo kansakuntaa yhdistäviä elämyksiä. Netflix - neuvokasta neuroverkkoyksilöllistämistäNetflix ei ole ytimessään televisiota, vaikka sitä usein televisioruudun kautta katsotaankin. Netflixin ansaintamalli, levitys ja ennen kaikkea kulutus poikkeavat perustavanlaatuisesti televisiosta. Netflix on eri media, ja siten sen viesti on eri.
Mielenkiintoisen katsauksen aiheeseen tarjoaa Netflixin alkuperäissarjojen lista. Viime vuosien aikana Netflix on ryhtynyt laajassa mittakaavassa ohjelmatuottajaksi televisiosarjojen jakelun ohella. Tämä on kehityksenä tuore ja ainutlaatuinen: Netflix haluaa selkeästi olla jotain muuta kuin televisio internetissä, tässä poiketen kilpailijoistaan HBO:sta ja YLE Areenasta. Muutoksen taustalla on tällä alustuksella helppo nähdä yhteensopimattomuus television kanssa: koska Netflix ei ole televisiota, se vaatii erilaista sisältöä, joka sen pitää tuottaa itse. Sohvaperunat ei toimisi Netflixissä lainkaan. Jaksot olettavat katsojan tuntevan jonkin maan tietyn viikon televisiotarjonnan, joten kaikki kyseisen maan tai aikaikkunan ulkopuolella olisivat heti pihalla. Lisäksi katsojien tulisi olla samaistuttavia tavalla, joka voi olla kansainvälisesti vaikeaa. Sarjan tunneviesti yhtenäiskulttuurista ei toimi, jos ei jaa kyseistä yhtenäiskulttuuria. Mutta mikä toimii? Tosi-tv-ohjelmista Netflixin listoilta löytyy laaja valikoima aiheita. Kaipaisitko sarjaa agilitysta, kannabiskokkailusta, katutaikuudesta, Marie Kondosta, käyttäytymistieteestä tai erätaidoista? Kaikista näistä on Netflix tuottanut tosi-tv-sarjan. Suosituin ohjelmaformaatti Netflixin listalla on kenties yllättäen kuitenkin dokumenttisarja: näitä Netflix on tuottanut itse 108 kappaletta, huomattavasti enemmän kuin draamaa (71) tai komediaa (72). Tiikerikuninkaan menestys lupaa myös jatkoa tälle trendille, mutta Netflixin tuoretta valikoimaa kuvaa parhaiten lähinnä sen monipuolisuus. Netflix-sarjan katsominen on eri tavalla kuluttajan oma päätös kuin telkkarin avaaminen: sarja pitää valita ja käynnistää itse, omalla ajalla. Näin ollen Netflix-sarjan katsojia ei yhdistä katselupaikka- ja aika, vaan vain valinta katsoa sarjaa. Valitsemalla sarjan katsoja sekä ilmentää että rakentaa identiteettiään itsenäisemmin kuin televisionkatsoja. Netflix voi näin yhdistää samasta aiheesta kiinnostuneet ihmiset ympäri maailman ja sulkea aihetta vierastavat sen ulkopuolelle. Myös jälkimmäinen näistä on tärkeä: Netflixin ei tarvitse yrittää miellyttää konservatiivisempia televisiojääriä. Netflix palvelee siis alakulttuureja. Netflixin alkuperäissarjoissa näkyykin kokeilevampaa, rohkeampaa ja ajatonta materiaalia. Esimerkkejä tästä voisivat olla interaktiiviset kokemukset Bandersnatch ja You vs. Wild tai seksivalistussarjat Sex Education ja Big Mouth. Big Mouth kertoo murrosiästä ja tulee epäilemättä olemaan kiinnostava kohderyhmälleen vielä vuosien päästä. Massiivinen alkuperäisdokumenttisarjakatalogi kattaa myös uskomattoman valikoiman ajattomia aiheita. Netflix on tuottanut myös paljon sarjoja muilla kielillä kuin englanniksi: espanjaksi (29), hindiksi (12), portugaliksi (10), ranskaksi (9), koreaksi (8) ja saksaksi (7), muiden muassa. Nämä eivät ole lopulta pieniä lukuja, sillä melkein kaikki näistä sarjoista on julkaistu tänä tai viime vuonna. Espanjalainen Rahapaja lienee näiden sarjojen mallioppilas menestyksessään. Kansainvälisiä, monipuolisia ja rohkeita sarjoja tullaan varmasti näkemään Netflixin tuottamina jatkossakin. Vapauteen yhdistellä sarjasta kiinnostuneet katsojat omaksi yleisökseen liittyy kuitenkin riski. Tavallisessa televisiossa kanavien määrän rajallisuuden johdosta jonkin määrän katsojia saa melkein mille vain kädenlämpöiselle ohjelmalle. Netflixin laajassa katalogissa puolestaan on melkein realistista, ettei tiettyä sarjaa katsoisi juuri kukaan, eikä sarja siten koskaan maksaisi itseään takaisin. Tämän riskin minimoiminen tuntuukin leimaavan Netflixin omaa tuotantoa. Sarjojen inspiraatiot ovat usein kiusallisen selviä. Alakulttuureihin takerrutaan: osa sarjoista tuntuu segmenteilleen räätälöidyiltä, laskelmoiduilta. Netflixillä on käytössään aivan eri tavalla katseludataa, jonka perusteella voinee ennustaa kaivattuja sarjoja tai jopa tehokkaimpia käänteitä. Vaikka Netflixin ei tarvitsekaan miellyttää kaikkia, se haluaa kyllä miellyttää. Netflix on innokas yksilöiden ja alakulttuurien media, joka kuitenkin sulauttaa nämä molemmat omaan katselunmaksimointiinsa. Sinun katsojaidentiteettisi ja yksilölliset mieltymyksesi ovat arvokkaita, koska ne ovat osa Netflixin ansaintalogiikkaa. Jos Sohvaperunat on tiivistettyä televisiota, mitä olisi tiivistetty Netflix? Se olisi todennäköisesti uniikki interaktiivinen kokemus, joka olisi ohjelmallisesti koostettu jokaisen yksilöllisten katselutottumusten mukaan. Omaa Netflix-sarjaansa ei kannattaisi näyttää muille: kukaan muu ei ymmärtäisi sarjan kokonaisuutta, eikä omia ohjelmiaan välttämättä haluaisi paljastaa kenellekään! Se ei myöskään päättyisi koskaan, vaan jatkuvaa sisältövuota voisi katsoa vaikka loputtomiin. Käytännössä kyseessä olisi siis YouTuben autoplay. Onkin kertovaa, että Netflix on valinnut useamman entisen YouTube-sarjan alkuperäissarjojensa joukkoon. Kulttuuritranspoosi kutkuttaaJos televisio räätälöidään yhtenäiskulttuurille valtion mukaan, suunnitellaan Netflixiä nyt alakulttuureille rajojen ylitse. Tämä on uusi muutos Netflixin tuotannossa, josta alkuperäissarjojen nopsaan kasvava lista kertoo. Lopulta Netflixin haluaa vedota kansainvälisiin alakulttuureihin yhtä laajasti kuin televisio vetoaa paikalliseen valtavirtaan.
Siirtymä yhtenäiskulttuurista vahvempia kansainvälisiä alakulttuureja kohti on tunnistettu megatrendi, jolla tulee olemaan perustavanlaatuisia vaikutuksia yhteiskuntien toimintaan tulevaisuudessa. Sitä ennen saamme kuitenkin nauttia uudenlaisista jännistä televisio-ohjelmista! |