Koronaeristys on voimakas jaettu kulttuurikokemus. Kokemuksen laajuudesta ja merkityksestä ihmisille saa aavistuksen YouTubessa, missä suomalaiset ovat esittäneet koronan innoittamia lauluja. Kokosimme tätä tarkastelua varten sadan kappaleen koronakorpuksen YouTubessa. Kappaleiden kokonaismäärä laajemmassa suomalaisessa mittakaavassa liikkunee sadoissa.
Lopputulos on kattava läpileikkaus suomalaisesta musiikista. Youtube on alustana ainutlaatuinen: matala julkaisukynnys saa ihmiset kitaroineen taltioimaan laulujaan parvekkeilta, kylpyhuoneista ja keittiön pöytien äärestä. Samalta alustalta löytyy koko musiikin kirjo amatöörikitaristeista huippuartisteihin. Lista on järjestetty summittaisesti tukemaan tätä kirjoitusta: listan alkupuolella on helpommin kuunneltavia kappaleita. Näitä seuraa liuta yhden hengen kitarakokoonpanoja ja cover-versioita, jotka saumattomasti liukuvat huumorikappaleisiin samalla sujuvuudella kuin tämä sepustuskin. Listan loppupuolelle on kerätty puolestaan liki kaikki rap-esitykset. Rajanveto “koronakappaleisiin” oli vaikeaa. Vaikeimpia rajatapauksia olivat Oulun tenoripoliisin Petrus Schroderuksen Rakastan sinua, elämä ja Aventur Showkuoron johtama Pidä huolta-virtuaalikuoroesitys yli tuhannen laulajan voimin. Pandemia vaikuttaa selkeästi näiden kappaleiden tulkintaan. Varsinkin jälkimmäisen säe “Muista, vanhukset; ei kuulu vanhainkotiin” merkitys saa uuden merkityksen epidemiatilanteessa. Selkeyden vuoksi raja vedettiin kuitenkin korona-aiheisiin sanoituksiin.
Coronacoverit oivaltavat tahattomastikinMoni listan muusikoista esittää näennäisen helppoja humoristisia cover-versioita. Sanoja on vaihdettu ainakin yksi ja lauserakenteet säilytetty minimaalisin muutoksin. Sanamuutokset ovat yksittäisiä oivalluksia, ja uudelleensanoitus täten helpohko urakka. Kappaleita kuunnellessa on huvittavaa huomata, kuinka pienillä muutoksilla kappaleen viesti vaihtuu. Usein osana uudelleensanoittajan oivallusta, toisinaan ehkä jopa syvällisemmin kuin korona-artistin aikomuksissa.
Jukka Lindströmin uudelleensanoituksessa Vilkkumaan Ein sukupolviroolit vaihtuvat ihailtavalla nokkeluudella, joka peilaa aikuisten lasten huolenpitoa ja toisaalta väheksyntää vanhempiaan kohtaan. Eläikäinen on uusi teini. |
Ja äidin silmät on sumeat jo;
Hän sanoo maailma on vaarojen karikko; Se sama maailma siskosi vei; Mä sanon viimeisen sanani ja se on ei Maija Vilkkumaa, Ei |
Ja tyttären hermot on kireät jo;
Hän sanoo Prisma on vaarojen karikko; Tuhkarokko siskosi vei; Mä sanon viimeisen sanani ja se on ei Tatu Kemppainen, Ei (koronaa) San. Jukka Lindström |
Mikael Gabrielin Riippumatto kertoo kesäisistä lomafiiliksistä. Waltteri Latva-Sompin versiointi päivittää laulun eristysajan rentouteen. Sanoituksessa on kenties tahattoman hirtehinen huomio suomalaisten lomautusaallosta ja ainakin näennäisesti kasvavasta alkoholinkulutuksesta. Hyvin samaan tyyliin Roope Vesterisen Karanteenilaiffii (Roope Salminen & Koirat - Madafakin Darra) rinnastaa eristysajan ryyppyputkeen. Epidemian alkupuolella julkaistu kappale on liki profeetallinen kuvauksessaan “maalis- ja toukokuun välisestä yöstä”, jonka voi nyt toukokuussa todeta kuvaavan osuvasti päivien, viikkojen ja kuukausien sulautumista yhteen eristyksen aikana.
|
Juu mä oon hoodeilla;
Mä pysyn poolilla; Mikä päivä? Ei oo duuneja; Mul on huulilla; Bombey briiseri jäillä Mikael Gabriel, Riippumatto, San. Axel Ehnstrom / Op Vuorinen |
Juu mä oon kotona;
Kato ku on se korona; Tsiigaa ny somee! Ei oo duuneja; Mul on huulilla; Korona ilman limee! Waltteri Latva-Somppi, Riippumatto (Korona-Cover) |
Leevi and the Leavingsin Onnelliset, jossa elektroniikkakonsumerismi syö romantiikan, kertoo Joonas Moision varsin näppärässä versioinnissa Oireelliset korona-ajan ohella suoratoistosta tarkkasilmäisesti. Leavingsin viime vuosituhannen elektroniikkakonsumerismi on nykynäkökulmasta ummehtunutta, ja tämä uusi versio onnistuu kaappaamaan paisuvan videokokemuskatalogin ongelman: jos ennen onni oli omistaminen, nykyään sitä ovat kerätyt elämykset. Samoin kuin videonauhurin ilo on pitkälti iloa sen omistamisesta, on televisiosarjan ilo sen nauttimisen lisäksi suorittamista: tämäkin on nyt nähty.
|
Kerää kynttilät pois;
Emme tarvitse nyt romantiikkaa; Kun olen hankkinut meille tuvan täydeltä elektroniikkaa: On meillä stereot, televisio, mikroaaltouuni ja videonauhuri; On pakastin, kahvinkeitin, mikroprosessori ja pölynimuri; Leevi and the Leavings, Onnelliset, San. Gösta Sundqvist |
Suljen ystävät pois;
ja vieraspyyhkeeni komeroon viikkaan; Jos joku ovella käy sen rautaputkella hengiltä niittaan; On meillä Amazon, Elisa Aitio, Netflix, Viaplay ja koko Youtuben arkisto; On meillä Areena, Google Playkin, Ruutu, Katsomo, Fox ja Pirate Baykin; Joonas Moisio, Oireelliset |
Anne Mattilan kappaleen Perutaan häät argumenttirakenne on selkeä: jokainen säkeistö puhuttelee kihlattua listaten liudan avioelämän huonoja puolia. Kertosäe on minäkertojan johtopäätös: perutaan häät, niin vältytään tältä. LaTe-Duon Perutaan nää hylkää tämän rakenteen. Säkeistö kutsuu kuvittelemaan mieluisia asioita: konsertteja, opintojen edistymistä, Wappua ja ihmissuhteita. Tämän jälkeen kertosäe läväyttää julman ehdotuksen: perutaan nämä kaikki! Kiehtovasti tämä uusi, ristiriitainen johtopäätös onnistuu silti houkuttelemaan: kertosäkeen ehdotus kuulostaa vakuuttavalta ilmankin säkeistön pitkiä perusteluja. On vaikea eritellä, onko kaiken perumisen houkuttelevuuden taustalla tunteellisen musiikillisen argumentin vakuuttavuus, alkuperäiskappaleen muistijälki vai sisäistetyt eristysperustelut, mutta mikä vain näistä olisi mielenkiintoinen syy ilmiölle.
|
Kuvittele sut tehtaaseen aamuyhdeksästä iltaviiteen;
Kuvittele sut lähiöbaariin tikkaseuraan kaljaa juomaan; Kuvittele sut vaihtamaan talvirenkaita farmarisierraan; Kuvittele sitä elämän alaspäin viettävää ovaalirataa; Perutaan häät, perutaan yhteinen hautapaikka; Perutaan siitä välistä kaikki mistä voisi matkalla murheita kantaa; Perutaan häät, perutaan kakku ja veljesi bändi; Soitetaan lävitse suvut ja pappi että ei saatu raameihin kuvaa; Meistä ei ollutkaan siihen hommaan Anne Mattila, Perutaan häät, san. Mikko Karjalainen |
Kuvittele kaikki konsertit, jonne tahtoisit eturiviin;
Kuvittele kaikki kurssit jotka sun pitäisi mennä tenttii; Kuvittele kuinka voisit mennä Wappuna tapahtumiin; Kuvittele kuinka käyttäisit sun ihmissuhdetaitojasi, joita ei ollutkaan; Perutaan nää, perutaan varmuudeks vaikka kaikki; Perutaan tältä kesältä kaikki missä voisi ihminen ihmisen kohtaa; Perutaan nää, perutaan Wappu ja urheilusarjat; Koitetaan selvitä kotona hetki, perutaan pitkä ulkomaan retki; Meistä ei koronaan kuole kukaan LaTe-Duo, Perutaan nää, san. Leevi H. |
Kokonaisuutena nämä pienet uudelleensanoitukset onnistuivat yllättämään monella tavalla. Versioinnit ovat lopulta itsenäisiä teoksiaan, joissa uusi taiteilija antaa jotain itsestään teokseen. Nokkelat ja tahattomatkin oivallukset täplittävät näitä uudelleensanoituksia. Harmillisesti myös kappaleiden huumori on usein tahatonta, vaikka moni niistä vitsikkyyteen pyrkiikin.
Omaperäiset koronavitsit käyvät vähiinMoni esittäjä haluaa keventää vakavaa aihetta huumorilla. Aikomus ylentää mieltä, mutta lopputulos useammin sykettä. Kaikki vitsit aiheesta olivat vanhoja jo ennen sadan kappaleen kuuntelemista. Pahimmin tästä kärsivät lukemattomat vessapaperimaininnat. Vessapaperin banaalius ja alatyylisyys vahvistivat sen huumoria, jota kuitenkin on nyt revitty enemmän kuin sellua ehditään Mäntässä jauhaa. Vessapaperin loppuminen tuntuu jo olevan muinaishistoriaa. Yhtä kuluneita ovat humoristinen yskiminen ja aivastelu. Itse kukin voinee todistaa näiden olleen hauskoja kaksi ensimmäistä kertaa kun itse keksi vitsin.
Huumori tietystä aiheesta yleensä kiteytyy muutamaksi kuluneeksi stereotypiaksi. Hupiveikot kautta maan ovat kollektiivisesti kammanneet aiheen ja päätyneet samoihin vitseihin, joko toisiltaan lainaten tai itsenäisesti. Vitsihuumori ei kestä toistoa, mikä tekee useista koronakappaleista aavistuksen raskaita kuunnella. Mielenkiintoisessa mikrokosmoksessa tästä kärsii muuten mainio Eeteeveen Karanteeni raps -sikermä, kymmenien kotimaisten rap-artistien possebiisi. Vaikka et olisi kuullut ensimmäistäkään koronavitsiä, tämän varttisen jättiträkin jälkeen olisit kuullut ne kaikki liian monasti. Tämä lienee nurja puoli kappaleen kattavuudelle ja läpileikkaavuudelle, jotka ovat sen ehdoitta vahvimpia ansioita. Kappaleen videopuheluteema kantaa kauniisti, Eeteen rehelliseen fiilistelyyn on mahdotonta olla samaistumatta, ja retoriikan ammattilaisten jatkuva tykitys on rehellisen henkeäsalpaavaa. Kiertävistä teemoista huolimatta kappale on yksi listan parhaista. Moni huumorilaulu on poiminut lepakot sairauden alkuperäksi. Useimmissa puhutaan nimenomaisesti lepakkojen syömisestä, parissa jostain aivan muusta. Tässäkin asiassa totuus tulee lapsen suusta: “Kiinassa yksi, nälkäinen syö, lepakkoo lepakkoo lepakkoo lepakkoo, miksi et syö, leipää tai jotain, nyt maailmassa korona.” Varmasti usea ajattelee näillä linjoilla. Tämä sinänsä huvittava spekulaatio taudin alkuperästä on harmillisesti omiaan lisäämään rasistista käyttäytymistä, kuten yleinen tartuntatautineuroottisuuskin. Zoonoosit kuuluvat kaikkeen eläintuotantoon: sika- ja lintuinfluessat olivat molemmat perinteisempien lihatilojen sivutuotteita. Koronaviruksen kohdistaminen kiinalaisiin lepakoihin on tässä mielessä tarpeetonta ja haitallista. Listaa tarkastellessa huumorin suhteen hienovaraisempi on parempi: hauskimmat laulut eivät tunnu lukeutuvan tyypilliseen huumorikategoriaan. Iskevintä oli Suvikkituulen Coronangon satiirinen tangosovitus tekstiviestipalstojen helmistä. Tyylilaji voi olla lukijalle tuttu Kitkerien Neitsyiden kappaleista, konsepti puolestaan Kalevauvan kynästä. Kuten kaikkiin yhteiskunnallisiin ongelmiin, ovat tekstailijat tunnistaneet koronaongelmien syypääksi opettajakunnan. Satiirikon pateettisen tangon tahtiin tekstiviestipalstalogiikka hajoaa tavalla, joka ei voi olla tuomatta hymyä huulille. Lopulta ihmisyys hurmaaVaikka moni esiintyjä on laiminlyönyt videon visuaalisuuden, osaavat onnistuneimmat videot ilahduttaa: powerpoint-kalvojen ja hymyilevien kitaristien seasta löytyy musiikkivideoitakin. Toivon Kärki, WikiRock, KaleVauva.fi ja Kipinät Kuoro ovat kaikki kuvanneet musiikkivideon yhdistelemällä jäsentensä videoita näiden kotoa. Tämä on yksinkertainen ja todella toimiva ratkaisu, joka toimii hyvin eristyksen alla: ihmisistä koteineen kuvaruuduissa on tullut ajankuva, jonka toistaminen kolahtaa tuttuuttaankin. Diskotimantin Neljän Seinän Valtias-videon kasaritanssikollaasi istahtaa italodiskoon kuin seinäkukkanen. Täsmäteatterin Sinä ja minä - tuhotaan korona kertoo eristäytymisajasta viruksen näkökulmasta, ja videolla koronahiihtomaskinen trikoopalttoinen virushahmo harhailee eteerisesti isäntää etsien. Esiintyminen ja editointi ovat ahkeraa ja ansiokasta, ja lopputulos on listan paras koronavideo: tätä katsoisi jopa ilman ääniä!
Yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta kappaleet ovat uskomattoman positiivisia. Lauluissa lietsotaan taistelutahtoa ja valetaan uskoa voittoon vihulaisesta. Moni on osannut myös löytää positiiviset puolet eristäytymisajasta, kun introverttien elämäntyylistä on tullut hyve. Positiivisten sanoitusten lisäksi kappaleista itsessään jää kokonaisuudessaan lämmin mieli. Kun selaa läpi listaa ja näkee lukuisia kuvia ihmisistä kitaroinensa, voi kokea harvinaisen yhteyden näihin ihmisiin. |
Nujerretaan korona, daadirlandirlandaa (Lahden Nuorisopalvelut) |
Vaikka luulisi, ettei haluaisi enää kuulla mitään koronaan liittyvääkään, kappaleet ovat jollakin tavalla lohdullisia ja ilahduttavia. Kuluneet vitsit kertovat jaetusta kokemuksesta: kaikki nämä muutkin ihmiset jakavat nämä samat ajatukset. Negatiiviset kappaleet on helppo ymmärtää empaattisesti: musiikki on henkireikä eristyksissä, ihminen haluaa purkaa tuntojaan tai vain tulla nähdyksi. Poikkeuksetta kappaleiden tärkeys tekijöilleen näkyy ja kuuluu.
Samalla listalla on koko Suomen musiikki tuoreista kitaranomistajista tähtikokoonpanoihin, ja uskomattomimmin kaikki tältä väliltä. Monella on rikollisen vähän katselukertoja ja tykkäyksiä, ja tämä sepustus ei pituudeltaan riitä niiden kaikkien ansaitsemaan analyysiin ja hehkutukseen. Tajunnanräjäyttävää on, että tämä musiikinharrastajien paljous oli olemassa jo epidemiaa ennen ja elää yhä sen jälkeen. Meidän maassamme tehdään joka päivä mahtavaa musiikkia pökerryttävä määrä. Kannattaa ehdottomasti tutustua soittolistaan näiden esimerkkien ulkopuolellakin. |