Diletantti istuu raitiovaunussa omissa ajatuksissaan, kunnes katse kiinnittyy edessä liikkuvaan kuvaan. “Järvenpään lämpötila nousee eilisestä -2 asteeseen, iltapäivällä lumisadetta.” Olen joskus aiemminkin ottanut metron väärään suuntaan tai joutunut ratikalla Meilahteen Pasilan sijasta. Olenko nyt erehtynyt kertaluokkaa paremmin ja astunut junaan, josta pääsee seuraavan kerran pois vasta Haarajoella Hakaniemen sijaan? Tai astunut raitiovaunun ovesta rinnakkaistodellisuuteen, jossa Suomen pääkaupunki onkin Keski-Uudellamaalla, ja Helsinki vain Etelä-Keski-Uusimaata?
Sääennuste vaihtuukin Espoon sääennusteeksi, ja seuraavaksi Hyvinkääksi. Vilkaisen ikkunaan, jonka takana Vallila vaikuttaa olevan ennallaan. Mutta mainosnäytöllä raitiovaununi reitti vilahtaa vain ilmanlaatukartassa, jonka väreistä on mahdotonta saada selville ennen seuraavan mainoksen vaihtumista, onko Teollisuuskadulla tänään edes ilmaa laisinkaan. Ehkä se onkin jutun juoni: mainokset ovat muistuttamassa siitä, miten parempaa elämä olisikaan raitiovaunujen, kehä ykkösen ja kehä kolmosen ulkopuolella. Muuta hyvinvointialueelle voimaan hyvin, tulkitsen, ja jäänkin odottamaan omakotitonttimainoksia, turhaan. Tai sitten mainostaja ei yksinkertaisesti usko, että Helsingissä oikeasti asuu ketään. Tai että he ainakaan käyttäisivät raitiovaunuja: kunnon stadilaisen varmaan kuuluisi viilettää loskassa sähköpotkulaudalla ja ratikkaa käyttämään jää vain espoolaisia turisteja ihastelemassa nähtävyyksiä ja paikallisia puliukkoja. Mainosten vaihtuessa huomaan ärtyväni. Eikö minun kotipaikkani sää ole yhtä arvokasta kuin Keski-Uudellamaallakin? Enkö saa tietää, minkälainen sää minua odottaa kotiin päästyäni. Lepyn muistaessani, että hyvinkääläisetkin joutuvat kuitenkin kokemaan säätä, samanlaisia ihmisiä susirajan toisella puolellakin ollaan. Ovela tapa luoda yhteenkuuluvuutta ja muistuttaa, että elämää on muuallakin. Tai ainakin muualla Uudellamaalla. Jokin selityshän tälle on oltava. Sillä se on käsittämätön ajatus, etteikö mainostaja osaisi paikantaa raitiovaunua, jos kännykkämainokset kuitenkin personoidaan jo tämän päivän aamupalan ja paidan värin perusteella. Totuutta emme ehkä koskaan saa selville, mutta se ei estä meitä esittämästä tärkeitä kysymyksiä. Juttua viimeistellessään Diletantti havaitsi, että Keski-Uudenmaan sää vaikuttaa kadonneen joukkoliikennevälineistä. Ne saivat selville, että olimme huomanneet ne… |